Wat willen we bereiken?
Er wordt vertrokken van een regionaal netwerk (Oost-Vlaanderen) van scholen waarin onderzoekende professionele leergemeenschappen van teacher leaders (ankerfiguren op de school die een formele rol opnemen in het versterken van onderwijsloopbaanbegeleiding) collaboratief aan het werk gaan, telkens onder begeleiding van een procesbegeleider.
Deze leergemeenschappen werken, met het vizier op het versterken van de onderwijsloopbaanbegeleiding van leerlingen, aan een coachingscultuur op de gehele school. Hierbij ambiëren we op termijn de coachende rol van alle leraren in de gehele school te versterken en de coachings- en reflectievaardigheden van leerlingen te versterken opdat ze zelfkennis ontwikkelen over de eigen leercompetenties en studieoriëntatie.
Dergelijk onderzoekende leergemeenschap voert - gespreid over het schooljaar - een praktijkonderzoek uit waarbij ze, vertrekkend vanuit een praktijkvraag waarmee ze in de eigen school worstelen, achtereenvolgens: de beginsituatie in kaart brengen, de vragen en te bereiken resultaten scherpstellen, bronnen raadplegen, data verzamelen en analyseren, acties ontwerpen en implementeren, evalueren en reflecteren.
Kortom, door het doorlopen van een onderzoekscylcus inzetten op het versterken van de praktijk in de school. De probleemstelling die we in dit traject aanpakken, is gelinkt aan het ontwikkelen van een effectieve en integrale studiebegeleiding op scholen waarin de scholen leren van en met elkaar in functie van onderwijsloopbaancompetenties.
Welke scholen zijn betrokken?
- GO! atheneum Geraardsbergen
- GO! middenschool Geraardsbergen
- GO! KAZ
- IVG-school bovenbouw
- IVG-school middenschool
- GO! atheneum Brakel
- GO! atheneum Lokeren
- GO! MIRA
- GO! atheneum Herzele