Studie naar de implementatie van teacher design teams

Auteur: Jo Tondeur - Leestijd: 2 minuten

Onderwijs heeft vaak moeite met de effectieve integratie van technologie. Verschillende studies suggereren dat gezamenlijk ontwerpen effectief is in het ontwikkelen van de competenties die nodig zijn voor het integreren van informatie- en communicatietechnologie (ICT) in het onderwijs. 

In een teacher design team (TDT) (her)ontwerpen twee of meer lerarenopleiders samen curriculummateriaal. Voor een succesvolle implementatie van TDT's moet rekening worden gehouden met de voorwaarden op zowel team- als institutioneel niveau. Er is echter weinig consensus onder belanghebbenden over welke van deze voorwaarden de hoogste prioriteit hebben. De meeste studies presenteren prioritaire of kritieke voorwaarden vanuit het gezichtspunt van slechts één groep (bijv. schoolleiders). 

Er werd een Delphi-studie opgezet met als doel de kennis en meningen van verschillende belanghebbenden over de voorwaarden voor een succesvolle implementatie van TeDTs voor ICT-integratie samen te vatten.

 

Na drie rondes werd in de hele steekproef consensus bereikt over het belang van tien voorwaarden. Deze voorwaarden omvatten een langetermijnvisie, vertrouwen, eigenaarschap, tijd en ondersteunend institutioneel beleid.