Auteur: Hans Smet - Leestijd: 2 minuten

Een onderzoek rond gecombineerd onderwijs in taallessen

CVO Semper onderzocht in een Onderzoekende School?!-project wat de ervaringen en percepties van cursisten en leerkrachten ten aanzien van afstands- en gecombineerd onderwijs zijn en welke voordelen en uitdagingen zij zien.

Wat en hoe?

Aan de hand van voorafgaande bevragingen, interactieve workshops, het delen van goede praktijk en het houden van focusgesprekken met zowel collega’s als cursisten werd dieper ingegaan op de beleving van een gecombineerde lespraktijk.

Daarbij werd aandacht besteed aan motivatie, zelfregulatie, sociaal contact, ICT-vaardigheden, werklast, feedback geven en krijgen, evalueren en het gebruik van tools en werkvormen.

Eindresultaat

Op basis van de bekomen resultaten werden tips uitgeschreven voor de docenten en werden ook aanbevelingen geformuleerd voor de school om het gecombineerd onderwijs te optimaliseren en ervoor te zorgen dat de cursisten goed en graag (online) leren.

"Blended Learning can be the best of both worlds, combining the efficiency of online learning with all the benefits of face-to-face interaction."

12 Praktische tips gecombineerd onderwijs

CVO Semper