Eerste hulp bij hulp zoeken. Ontwerponderzoek naar adaptief hulp zoeken tijdens FLEX in OS.

Auteurs: Chanvillard Nadine, De Meulder Seppe en Manguette Charlotte

Promotor: Consuegra Els

Hulp zoeken hoeft geen teken van te grote afhankelijkheid te zijn. Op een gepaste wijze hulp zoeken is net een belangrijke zelfregulerende vaardigheid die autonomie kan bevorderen.

 

De centrale vraag van dit onderzoek is hoe coaches leerlingen kunnen ondersteunen bij het formuleren van duidelijke en beredeneerde hulpvragen. Gezien het belang van het creëren van een cultuur van hulp zoeken en het feit dat effectieve professionalisering dient te vertrekken vanuit de praktijk, namen we in dit praktijkonderzoek het BBBB-model dat door de school gehanteerd wordt als uitgangspunt.

 

Het BBBB-model staat voor Brein, Boek, Buur en Baas. Het helpt leerlingen bij het effectief hulp zoeken en leren. Bij Brein reflecteert de leerling op zijn of haar eigen kennis en vaardigheden. Boek verwijst naar het gebruik van informatiebronnen, zoals boeken en digitale media, om antwoorden te vinden. Buur benadrukt de samenwerking met medeleerlingen, waarbij ze elkaar helpen en ondersteunen. Tot slot biedt de Baas, de leerkracht of coach, begeleiding en ondersteuning tijdens het hulp zoekproces. Dit model stimuleert zelfstandig leren en effectieve samenwerking, waardoor leerlingen beter leren om hulp te vragen en te zoeken.

 

Op basis van een enquête en diepte-interviews bij leerlingen uit één klas, identificeerden we verschillende uitdagingen zoals hoe leerlingen doelen stellen, hun emoties in de klas, de relatie met de coach, hoe effectief ze de hulp ervaren en hoe goed ze het model kennen. De enquëte en interviews dienden ook als uitgangspunt voor het ontwerp van een drieledige interventie in diezelfde klas in de vorm van een workshop, een beslisboom en een poster.

 

De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat hoewel hun interventie de bekendheid van het BBBB-model heeft vergroot, heel wat problemen onopgelost blijven. De beslisboom lijkt leerlingen met een vermijdende neiging tot hulp zoeken te helpen, maar wordt door de andere leerlingen ervaren als een last en ontmoediging om hulp te zoeken. 

 

Het is essentieel om het aanbieden van hulp af te stemmen op de specifieke behoeften van leerlingen en de relatie tussen leerlingen en coaches te verbeteren. Deze inzichten zijn van groot belang voor leerkrachten die willen bijdragen aan een cultuur waarin hulp zoeken wordt gewaardeerd en zelfregulatie wordt bevorderd.

Masterthesis: Chanvillard, N., De Meulder, S., & Manguette C. (2023). Eerste hulp bij hulp zoeken. Ontwerponderzoek naar adaptief hulp zoeken tijdens FLEX in OS