Leestijd 4 minuten
Onderzoekende School?! wil de lerarenopleiding en het werkveld dichter bij elkaar brengen. Door diepgaande samenwerking tussen lerarenopleidingen en scholen worden toekomstige leerkrachten vanaf het begin in een authentieke context vertrouwd gemaakt met de complexiteit van het lesgeven. Samen met ervaren leerkrachten zoeken zij naar onderbouwde antwoorden en banen ze hun weg in de onderwijspraktijk. Het partnerschap van Onderzoekende School?! biedt scholen ondersteuning door gezamenlijk collaboratief praktijkonderzoek uit te voeren, onderbouwde onderwijspraktijken te ontwikkelen en specifieke lokale uitdagingen aan te pakken.
Om de brug naar scholen te slaan, breiden lerarenopleiders hun traditionele rol uit en investeren ze in hun rol als bruggenbouwer, waarbij zij ook als lerende hun eigen professionaliteit verder ontwikkelen. Deze transformatie vraagt om een diepgaande betrokkenheid bij zowel het ondersteunende proces van coaches als de begeleiding van toekomstige leraren in onderzoekende teams. In dit artikel verkennen we de veelzijdige rol van de lerarenopleider als bruggenbouwer en de impact die dit heeft op hun professionele ontwikkeling.
De lerarenopleider als bruggenbouwer
Lerarenopleiders dragen een belangrijke verantwoordelijkheid omdat ze lesgeven over lesgeven. Dat betekent onder meer dat lerarenopleiders het gedrag trachten te modelleren dat zij van hun studenten, toekomstige leraren, verwachten. Daarom nemen lerarenopleiders actief deel aan partnerschappen, samenwerkingen en collaboratief praktijkderzoek, zoals Onderzoekende School?! Dit soort partnerschap en collaboratief praktijkonderzoek vraagt om een nieuwe, cruciale rol van de lerarenopleider als bruggenbouwer, vaak beschreven als facilitator van de samenwerking tussen verschillende partners.
Een lerarenopleider die de rol van bruggenbouwer op zich neemt, ondersteunt de coaches en de toekomstige leraren in het onderzoekend team en bewaakt samen met hen het verloop van de onderzoekscyclus. Het is belangrijk te benadrukken dat de rol van bruggenbouwer niet statisch is en sterk afhangt van het profiel van het onderzoeksteam waarin hij terechtkomt. Afhankelijk van de ervaring en routine van het onderzoekend team richt de bruggenbouwer zich op andere rollen die hij opneemt.
Uit onderzoek blijkt dat de rol van de lerarenopleider als bruggenbouwer kan opgedeeld worden in vier subrollen. Zo is een bruggenbouwer onderzoeker, coach, mentor en lerende. Vooral de rol van lerende benadrukt het belang van voortdurende professionele ontwikkeling binnen het team.
In het onderzoekend team wordt het leren van elke partner als even belangrijk beschouwd. Het collaboratief praktijonderzoek dat Onderzoekende School?! is, biedt zo een krachtig instrument voor de professionele ontwikkeling van alle deelnemers. Het is vanuit dit perspectief dat we rol de bruggenbouwers als lerende kunnen kaderen. Bovendien voegt de verantwoordelijkheid van de lerarenopleider als bruggenbouwer een nieuwe dimensie toe aan hun rol als professionals. Het vraagt om inzichten in hoe deze rol uitgevoerd moet worden om toekomstige leraren voor te bereiden op het beroep van de leraar van vandaag. Zo bouwen ze bruggen die niet alleen de kloof tussen theorie en praktijk overbruggen, maar ook bijdragen aan de groei en ontwikkeling van alle partners.
Een bruggenbouwer getuigt:
Sinds 2015 sta ik als bruggenbouwer bij Onderzoekende School?! elk schooljaar met beide voeten midden in een authentieke schoolomgeving. Vanuit een specifieke en relevante probleemstelling op de school kan ik binnen een divers team van professionals bijdragen aan het overbruggen van onderwijspraktijk en -theorie. En zo geef ik op een betekenisvolle wijze vorm aan mijn permanente professionalisering als lerarenopleider. Een aanrader!
- Wim Keyaerts