Zelfregulerend leren - keuzes die een verschil maken

Hoe bereid je leerlingen optimaal voor op hun toekomst, motiveer je hen en zorg je voor meer differentiatie in je school? Steeds meer schoolleiders kiezen voor de implementatie van zelfregulerend leren (ZRL) als krachtige aanpak. Maar wat drijft hen, en welke uitdagingen komen ze tegen?

 

In onderstaande literatuurstudie werden de keuzes van schoolleiders bij het invoeren van ZRL onderzocht. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten en concrete aanbevelingen voor wie zelf met deze methodiek aan de slag wil. Ontdek hoe je als schoolleider een succesvolle implementatie kunt leiden en wat nodig is om ZRL structureel te verankeren in je school.

 

Waarom kiezen schoolleiders voor zelfregulerend leren?

Zelfregulerend leren helpt leerlingen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces, en dat levert veel op. Uit het onderzoek blijkt dat schoolleiders vaak kiezen voor ZRL om:

  • De motivatie van leerlingen te verhogen, zodat ze actiever en met meer plezier leren.
  • Differentiatie mogelijk te maken, zodat elke leerling op zijn eigen tempo en niveau kan leren.
  • Voorbereiding op vervolgonderwijs te verbeteren, door leerlingen te leren plannen, reflecteren en bijsturen.

 

Toch blijkt dat ZRL in veel scholen niet systematisch wordt aangeleerd. Dit onderstreept het belang van een duidelijke leerlijn en een schoolbrede aanpak.

 

Hoe kun je ZRL succesvol implementeren in jouw school?

  • Betrek een kerngroep van leerkrachten: schoolleiders die vanaf de start een gemotiveerde groep leerkrachten betrekken, zien een positieve impact op de implementatie.

    • Voorbeeld: Stel een werkgroep samen van leerkrachten uit verschillende vakken en leerjaren die ZRL actief mee vormgeven.
    • Tip: Bied deze groep ruimte voor bijscholing en intervisie om hun expertise in ZRL te vergroten.

 

  • Ontwikkel een leerlijn voor ZRL: zorg dat leerlingen in alle leerjaren stapsgewijs worden begeleid in het ontwikkelen van zelfregulerende vaardigheden.

    • Voorbeeld: Start in de eerste graad met eenvoudige reflectieopdrachten en bouw dit uit naar complexe vaardigheden zoals zelfstandig plannen en evalueren in de derde graad.
    • Tip: Gebruik een leerlingvolgsysteem om de progressie in ZRL inzichtelijk te maken.

 

  • Leid door het goede voorbeeld: schoolleiders die zelf actief ZRL-principes toepassen en uitdragen, inspireren hun team om hetzelfde te doen.

    • Voorbeeld: Gebruik zelfreflectie in teamvergaderingen of stel SMART-doelen op voor schoolbrede projecten.
    • Tip: Creëer een cultuur waarin experimenteren en fouten maken onderdeel zijn van leren, voor zowel leerkrachten als leerlingen.

 

Inspiratie uit de praktijk

In het onderzoek werd duidelijk dat veel schoolleiders voor ZRL kozen na suggesties van hun leerkrachtenteam. De methodiek werd vaak ingevoerd om traditioneel onderwijs te verbeteren en leerlingen meer eigenaarschap te geven. Ondanks deze goede intenties blijkt een structurele aanpak vaak te ontbreken. Dit benadrukt het belang van een duidelijke visie, leerlijnen en samenwerking binnen het team.

 

Meer weten? Maak ZRL een succes in jouw school

Wil je zelfregulerend leren een structurele plaats geven in jouw school? Deze literatuurstudie biedt inzichten en aanbevelingen om ZRL effectief te implementeren en duurzaam te verankeren. Ontdek hoe je leerlingen, leerkrachten én jezelf inspireert met deze toekomstgerichte aanpak. Samen bouwen we aan krachtig, eigentijds onderwijs!