Auteur: Martens Ella
Promotor: Surmont Jill
Er werden kwantitatieve enquêtes afgenomen bij ouders en kwalitatieve interviews gedaan met laagopgeleide moeders die wekelijks deelnemen aan WIK. De resultaten geven aan dat de deelnemers positieve ervaringen aan WIK over houden, vooral op het vlak van de interactie tussen ouder-leerkracht, duur en frequentie van de activiteit, inzicht in wat hun kinderen leren op school, en kennis over spelletjes en activiteiten die gespeeld kunnen worden met hun kinderen.
Voor veel laagopgeleide moeders bood het project een kans om dichter bij hun kinderen te komen, om te leren hoe ze hun betrokkenheid bij het onderwijs konden vergroten en om nieuwe vaardigheden op te doen. Ze ontdekten dat het creëren van een rijke interactie met hun kinderen niet alleen hun band versterkte, maar ook hun zelfvertrouwen als opvoeders vergrootte. Moeders spraken vol trots over de momenten waarop ze samen met hun kinderen lazen, spelletjes deden en samen leerden. Deze ervaringen hielpen hen niet alleen om meer te leren over de schoolomgeving, maar ook om hun eigen leerprocessen te begrijpen en te waarderen.
Sommige moeders voelden zich aanvankelijk onzeker over hun eigen opleidingsniveau of waren bang om fouten te maken. Door de ondersteuning van leerkrachten en het delen van ervaringen met andere moeders, vonden ze echter de moed om actief deel te nemen.
Het is essentieel om laagopgeleide ouders te betrekken bij het onderwijs van hun kinderen, en om programma's te ontwikkelen die hen de nodige tools en zelfvertrouwen bieden. "Welkom in de Klas" is een sterk project om ouderbetrokkenheid op school te bevorderen. De school speelt een belangrijke rol in het integreren van een visie rond het project en ouderbetrokkenheid in haar structuur en beleid.
Masterthesis: Martens, E. (2023). Inzetten op een rijke ouder-kind interactie: hoe ervaren laagopgeleide moeders het project 'welkom in de klas'?