Vakdidactische Onderzoekende School?!

Wat is een Vakdidactische Onderzoekende School?!

NIEUW: Buig je vanaf schooljaar 2024-2025 in Onderzoekende School?! ook over vakdidactische vraagstukken die aansluiten bij de expertise van de lerarenopleiding van de Vrije Universiteit Brussel.

Het doel van dit project is jouw secundaire school te versterken met een intern professionaliseringstraject op maat. Het onderzoekend team gaat evidence-informed aan de slag met een vakdidactische uitdaging uit hun dagdagelijkse praktijk.

Vakdidactische Onderzoekende School?! is zowel mogelijk in het traject Classic, Blended als Basic.

Classic: een klassieke Onderzoekende School?! waar een vakgroep een praktijkonderzoekcyclus doorloopt met de ondersteuning van twee coaches van de school en een bruggenbouwer van de lerarenopleiding, die het hele proces mee doorloopt.

Blended: een vakgroep doorloopt een praktijkonderzoekscyclus met ondersteuning van twee coaches van de school en wordt vanop afstand ondersteund door een bruggenbouwer van de lerarenopleiding.

Basic: de school formuleert een vakdidactische onderzoeksvraag waarbij studenten van de lerarenopleiding onderzoek doen op de school. De school voorziet een contactpersoon.

Opgelet: Voor het Classic en blended traject zijn er slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar en moet de school voldoen aan de voorwaarden.

Aanbod thema's vanuit het lerarenopleiding (MILO VUB)

Wetenschappen:

• STEM-didactiek
  • Nature of Science (NoS)
  • Citizen Science in de wetenschapsklas

Economie, rechten en duurzaamheidseducatie:

• Collectieve, transformatieve leeromgevingen voor duurzaamheid
  • Rethinking economics
  • Leermiddelen economie of financiële geletterdheid
  • Onderzoek naar de perceptie van leerlingen over economie als discipline
  • Vakdidactiek rechten in een internationaal perspectief

Gedragswetenschappen en Blended Learning:

• Een doordachte blend binnen gedragswetenschappen

Geschiedenis en burgerschap:

• Constructieve dialoog bij gevoelige thema's in Brussel en haar rand: leermaterialen - outdoor learning - identiteit en diversiteit
  • Doelgericht differentiëren binnen het geschiedenisonderwijs
  • Democratische rechtstaat: betekenisvolle burgeschapseducatie met een historisch perspectief

Voorstel eigen thema

Heb je als school zelf een vraag die aanleunt bij een specifieke vakdidactiek? Aarzel dan niet om een voorstel met eigen thema te doen. We bekijken met onze experten de mogelijkheid om een Vakdidactische Onderzoekende School?! op te starten voor jouw specifieke vraag.

Stel je kandidaat tot en met 14 juni 2024. We nemen na deze datum verder contact met je op.

Ja, mijn school wil een Vakdidactische Onderzoekende School?! worden
Het is niet helemaal juist ingevuld, controleer de gemarkeerde velden en probeer het nogmaals.

We vragen een actief engagement aan de deelnemers. Wat houdt dit in?
Je stapt met je school in voor een deelname van minimaal 1 schooljaar.
Momentje...

Bedankt voor je bericht.