Leestijd: 5 minuten
Meertaligheid maakt deel uit van Expertiselijn 1 Urban Education in 'super-diverse' (global) city-regions van de onderzoeksgroep van het Multidisciplinair Instituur Lerarenopleiding (MILO).
Als hoofd van de vakdidactiek talen focust Jill Surmont binnen de expertiselijn Urban Education op meertaligheid in ons onderwijs. Ze deed onderzoeksmatig kennis en expertise op in meertaligheid, met aandacht voor zowel meertalig onderwijs in de vorm van Content and Language Integrated Learning (CLIL) als omgaan met de talige diversiteit op school. In een kort interview stelt ze de belangrijkste onderzoeksresultaten voor en vertelt ze wat ze kan betekenen voor jouw school.
Wat zijn jouw belangrijkste onderzoeksresultaten die betekenisvol zijn voor onderwijs?
Rond CLIL hebben we heel wat interessante resultaten gevonden op leerlingniveau. Zo konden we bv. aantonen dat CLIL de impact op taalverwerving in de doeltaal - weinig verwonderlijk - sterker ontwikkeld wordt, maar ook dat de kennis van het Nederlands hier niet onder lijdt en dat de motivatie bij leerlingen in CLIL minder sterk afneemt dan de motivatie van leerlingen in het regulier onderwijs. Daarnaast hebben we ook vastgesteld dat leerkrachten in Vlaanderen niet altijd goed weten hoe ze met taal moeten omgaan in CLIL. Een derde algemene bevinding is dat het vooral grote scholen, met een publiek dat voornamelijk uit middenklassers bestaat, zijn die voor CLIL kiezen. Dit maakt dat CLIL eigenlijk niet voor alle leerlingen toegankelijk is.
Op welke vragen van leerkrachten weet jij het antwoord?
-
'Hoe kunnen we omgaan met de talige diversiteit op school?' Wetenschappelijke inzichten en praktijk staan vaak ver uit elkaar wanneer het over taal gaat. Dit heeft vaak te maken met hoe men vroeger keek naar thuistalen. Daarnaaast zijn leerkrachten vaak onvoldoende geprofessionaliseerd om met de talige diversiteit om te gaan. Ik ga graag samen met een team aan de slag om te zien hoe het meer evidence-informed aan de slag kan zonder zich onveilig te voelen in de nieuwe situatie.
-
'Hoe kunnen we meer aandacht aan taal besteden op school?' Beperkte (academische) taalvaardigheid van leerlingen kan ervoor zorgen dat het verwerven van vakinhouden in het gedrang komt. Hierdoor merken we enerzijds dat vakleerkrachten situaties mijden waarin academische taal gebruikt wordt, en dat anderzijds de verantwoordelijkheid volledig bij de taalleerkracht (met name de leerkracht Nederlands) gelegd wordt. Ik kijk graag samen met het team hoe er samen gewerkt kan worden om de (academische) taalvaardigheid van leerlingen sterker te ontwikkelen in alle vakken, zonder dat vakleerkrachten verwacht worden over de expertise van taalleerkrachten te beschikken.
Verder ga ik graag in gesprek met leerkrachten over alles waar taal een rol in speelt.
Zelf aan de slag?
Wens je als school aan de slag te gaan rond meertaligheid? Aarzel dan niet om contact op te nemen via het contactformulier.
Lees zeker ook:
-
https://www.wtnschp.be/wetenschap/maatschappij/wie-het-kleine-niet-eert-is-het-grote-niet-weerd/...
-
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13670050.2021.2018400
-
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09500782.2023.2244917
-
https://researchportal.vub.be/nl/publications/de-paradox-van-het-meertalig-narratief
Jill Surmont is vakdidacticus talen binnen MILO. Onderzoeksmatig is ze vooral bezig met meertaligheid, met aandacht voor zowel meertalig onderwijs in de vorm van Content and Language Integrated Learning (CLIL), als omgaan met de talige diversiteit op school.