Start project VideoKLuB

20 juni 2024

De VideoKlub, met een initiële duur van één jaar en mogelijkheid tot verlenging, vormt een integraal onderdeel van lopende veranderingsprocessen binnen de reeds dertig deelnemende scholen. Het richt zich op de implementatie van evidence-informed praktijken, gericht op brede basiszorg en verhoogde zorg. De focus van het VideoKLuB project ligt voor wat betreft de brede basiszorg op de implementatie van zes evidence-informed praktijken tot op de klasvloer: effectieve feedback, differentiatie, hoge verwachtingen, klasmanagement, groei naar zelfstandigheid bevorderen en taalgericht vakonderwijs. Voor de verhoogde zorg betreft het de implementatie op de klasvloer van het thema doelgerichte differentiatie als redelijke aanpassing voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Het resultaat is een krachtige leeromgeving.

We hebben deze thema’s gekozen op basis van de solide onderzoeksbasis die hun impact aantoont en de behoeften van scholen (vaak gekozen thema’s door huidige partnerscholen van de VUB lerarenopleiding).

We richten ons op universeel ontwerp waar mogelijk en redelijke aanpassingen waar nodig vanuit de wetenschap dat we in grote mate tegemoet kunnen komen aan diverse onderwijsbehoeften van leerlingen met “gewoon” kwalitatief onderwijs.

pexels george milton 3

Hoe werkt dat?

Videoklubs zijn teams van ongeveer vier leerkrachten (en in sommige gevallen bijkomend ook student-leerkrachten) en één of twee VideoKLuB-coaches die samen een video-ontwerpcyclus doorlopen: via observatie en analyse van de eigen lespraktijk via video-opnamen evalueren ze hun didactiek. Op basis van inzichten over ‘wat werkt’ herontwerpen ze hun lespraktijk om brede basiszorg en verhoogde zorg te verbeteren. De kennisbasis bestaat uit een combinatie van materialen uit het boek “Wat echt werkt” van David Mitchell en Sutherland (2022) dat al jarenlang gebruikt wordt als handboek algemene pedagogiek en didactiek in de VUB lerarenopleiding, leidraden van NRO, Leerpunt en EEF, en toegankelijke aanvullende stukken syllabustekst van de VUB lerarenopleiding. Op basis van deze geschreven bronnen worden ook inspirerende (kort) kennisclips gemaakt om de kennisbasis te ontsluiten.

Welke scholen zijn betrokken?

1. Richtpunt campus Ninove-Zottegem
  19. GO! atheneum Herzele
  20. GO! 4 Business
  21. GO! Meertalig atheneum Woluwe
  22. GO! tienerschool VONK!
  23. APP School Munsterbilzen
  24. PTI West-Vlaanderen