OS?! bXL gaat de tweede jaargang in!

30 juni 2024

Het project Onderzoekende School?! bXL verenigt de lerarenopleiding van de Vrije Universiteit Brussel (MILO) met diverse secundaire scholen uit verschillende onderwijsnetten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het partnerschap deelt de ambitie om samen te investeren in  kwaliteitsvol onderwijs en dit op verschillende niveaus tegelijk: leraar in opleiding, beginnende en ervaren leraren, schoolleiders. Dit project wil drie doelen bereiken: het ondersteunen van schoolleiders in de grootstad, het onderbouwd professionaliseren van (toekomstige) leerkrachten en het samen opleiden en werven van leerkrachten in Brussel.

Hoe werkt dat?

Ondersteunen van schoolleiders in de grootstad

In Brussel is de nood aan bijkomende begeleiding van schoolleiders groot. OS?! bXL biedt een antwoord op deze behoefte en onderscheidt zich op twee belangrijke manieren:

• de oprichting van onderzoekende leergemeenschappen voor schoolleiders, waarbij voor het eerst op een gestructureerde manier samenkomsten over de netten heen plaatsvinden. Hierbij fungeert de lerarenopleiding van de Vrije Universiteit Brussel (MILO) als brug om schoolleiders aan te zetten tot samen leren. Gezamenlijk identificeren ze collectieve drijfveren, uitdagingen en doelen om aan te pakken, met als voornaamste focus het stimuleren van het leerproces van de Brusselse leerlingen en het op maat ondersteunen van hun schoolteam hierin. Gedreven (en in Brussel vaak recent aangetreden) schoolleiders worden op deze manier ondersteund om strategische koersen uit te zetten op basis van 'wat werkt' (wetenschappelijke kennisbasis).
  • de doorgedreven gedifferentieerde aanpak om scholen trajecten op maat aan te bieden. Individuele begeleiding van schoolleiders door procesbegeleiders garandeert dat de transfer van algemene kaders naar elke specifieke school wordt gerealiseerd, met aandacht voor de het unieke profiel van elke schoolleiding en schoolteam. Deze gepersonaliseerde begeleiding zorgt ervoor dat de implementatie van nieuwe inzichten en praktijken effectief wordt gerealiseerd in elke school. Ook het duurzaam verankeren van nieuwe praktijken wordt op een gepersonaliseerde manier ondersteund.

Onderbouwd professionaliseren van (toekomstige) leerkrachten

Nog niet in alle scholen werd op dit niveau gewerkt. In nieuwe partnerscholen werd eerst met de schoolleiding gewerkt om de juiste context te creëren en de nodige voorbereidingen te treffen voor een goede werking van de onderzoekende teams vooraleer leraren te engageren in het project. Gepassioneerde ‘hybride’ onderzoekende teams werden (of zullen worden) samengesteld op elke school. Zo’n team bestaat uit één of twee leerkrachten die worden getraind tot coach en die het team aansturen, aangevuld met andere leerkrachten van de school en student-leerkrachten die er stage lopen. Ook een lerarenopleider die we ‘bruggenbouwer’ noemen sluit aan bij het team en meer vanop afstand worden de student-leraren begeleid door een ‘promotor’ om relevante wetenschappelijke literatuur te helpen opsporen, slimme methodologische keuzes te maken, tot valide interpretaties van gegevens te komen …

Onze aanpak onderscheidt zich op volgende vlakken:

1. Door de intensieve samenwerking tussen academici en leraren en door het volgen van een ontwikkel/onderzoekscyclus, wordt gestimuleerd dat er evidence-informed en data-driven gewerkt wordt (op basis van informatie die de specifieke schoolcontext kenmerkt). Wetenschappelijke kennis en praktijkkennis ontmoeten elkaar op gelijke voet om tot oplossingen te komen voor heel concrete praktijkuitdagingen.
  2. Leraren van de school blijven zelf aan het stuur van het veranderproces en worden hierin louter ondersteund door de lerarenopleiding. Eén of twee leraren worden opgeleid als coach via een schooloverstijgende opleidingstweedaagse en meerdere terugkommomenten doorheen het jaar waar intervisie met leraars-coaches uit andere scholen plaatsvindt.

Samen opleiden en werven van leerkrachten in Brussel

In dit project wordt een hybride leeromgeving gecreëerd waar student-leraren samen met ervaren leraren en lerarenopleiders aan professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling doen. Zo wordt de kloof tussen opleiding en schoolpraktijk voor toekomstige leerkrachten verkleind om de instroom van toekomstige leraren in onze partnerscholen te vergroten. Student-leraren worden reeds lid van het schoolteam in de bredere zin wat een aanstelling op de school na de stage bevordert.

Welke scholen zijn betrokken?

1. GO!4cITy
  2. Centrum Leren en Werken (HIAF)
  3. Sint-Lutgardis College
  4. GO!4Business
  5. Imelda Instituut
  6. GO! atheneum Pacheco
  7. Keerpunt School Brussel
  8. GO! atheneum Emanuel Hiel
  9. Karel Buls
  10. GO! Unesco atheneum Koekelberg
  11. Maria Assumpta Lyceum
  12. GO! Meertalig atheneum Woluwe
  13. Hoofdstedelijk Instituut Anneessens-Funck
  14. GO! atheneum Etterbeek

Meer weten? Klik door naar de tijdlijn van OS?! bXL voor jaargang 2.